Skip to main content

Măsuri necesare pentru transpunerea reglementărilor europene pe insolvenţă şi restructurare în cadrul legislativ naţional

Până la data de 17 iulie 2021, legiuitorul român trebuie (a trebuit – N.R.) să transpună Directiva (UE) 2019/1023 privind cadrele de restructurare preventivă, remiterea de datorie și decăderile, precum și măsurile de sporire a eficienței procedurilor de restructurare, de insolvență și de remitere de datorie („Directiva 2019/1023”).

Analiza legislației actuale a insolvenței, făcută de către practicienii în insolvență, de către doctrinari sau de către avocații specializați în această ramură de drept – prin raportare la exigențele impuse de această Directivă – are un numitor comun, pe care adesea lam împărtășit, anume că, aparent, legislația României, spre deosebire de multe alte legislații, a înglobat în mare parte instituții și mecanisme recomandate a fi incluse în orice legislație națională în materia insolvenței pentru a asigura obiectivul urmărit prin adoptarea Directivei, respectiv buna funcționare a pieței interne și îndepărtarea obstacolelor rezultate din diferențele dintre procedurile naționale referitoare la restructurarea preventivă, la insolvență, la remiterea de datorie și la decăderi.

Pentru a putea înțelege dacă legislația internă satisface și răspunde celor mai bune practici recomandate de Directivă, mai întâi este necesară prezentarea succintă a direcțiilor de acțiune pe care aceasta le prevede a fi avute în vedere de către statele membre în legislația internă.

După această expunere, urmează să analizăm dacă instru­mentele existente deja în legislația românească sunt și funcțio­nale, și eficiente, dacă răspund obiectivului Directivei și, nu în ultimul rând, care ar fi propunerile concrete, în opinia noastră, de modificare a cardului legal existent, pentru o implementare cât mai eficientă a Directivei.

Citiți mai departe în Universul Juridic (click).